7. října 2013

KAMPAŇ PRO DOSPĚLÉ

Jak známo, ke každým volbám se dostavují v zásadě dva druhy lidí.

O prvním je škoda mluvit, protože jde převážně o nevzdělané, málo úspěšné, ohavně stárnoucí, nevkusně oblečené a celkově nesympatické jedince, přátele dávných pořádků. Často ze zaostalých vesnic a pralesních osad, vzdálených světelné roky od kavárny Slavia. Těm stačí nabídnout korálky, barevná sklíčka nebo buřt, a propuknou ihned v radostné křepčení jako děti. Když jim slíbíte třicet korun, stanou se vašimi oddanými otroky a víc už je nezajímá. Vůbec je netrápí, jakou paseku nadělá chybějící souhrn tak mizerných sumiček v rozpočtu, a hlavně v již rozjetých zakázkách pro sponzory vládních stran. Půllitr jim byl vždy milejší než vlastní zdraví. Pár drobných víc, než prosperita všech politických podnikatelů a skrytých akcionářů - soli naší země.

Kdo usiluje o vyšší cíle, jako je kupříkladu řízení státu, takových hlasů se přímo štítí!
A cílí raději na lepší polovinu občanů…

Ta má mnohem hlubší vědomosti, širší rozhled, nenechá se obloudit lacinými hesly a nastraženým lízátkem. Rozhoduje se rozumově, zodpovědně, dospěle. Je těžké ji oslovit, protože každou kampaň poměřuje s nedůvěrou a odstupem. Uspět můžete pouze s propracovanými tezemi, přesvědčivými argumenty… nebo naopak dokonalou pitomostí, která dá najevo, že nastal čas si intelektuálně zalumpačit. Objevit na chvíli třicetikorunového divocha v sobě.

ODS proto letos billboardy opatřila sadou krátkých, důmyslně kostrbatých rýmů, velebících pravici. Z výsledku těžko soudit, zda si na výpomoc přizvala zvlášť odvázaného kreativce, finalisty celostátní soutěže předškoláků ‚Veršík jedna báseň‘, nebo Daniela Landu v jeho nejskvělejší formě. Vychutnejte sami: „Prvňáčci i anglicky mluvící? Proto volím pravici.“ „Nechci komáry na špici, proto volím pravici.“ Nelze ovšem vyloučit, že se nápad vylíhl přímo v partajní centrále, kdy grémium (kafe v konvici / právě vařící) zase jednou dalo hlavy dohromady. Rýmotvorný potenciál slova pravice ještě zdaleka není vyčerpán, žhavý finiš kampaně tak snad oživí i výrazy „opice, kubice, slepice“ (při představování osobností) a „neštovice, příjice“ (až dojde na programový přínos strany). 
„Promiňte, kritici, dál volím pravici!“ vtírá se ODS, a volič své dospělé a vyzrálé „kiš, kiš“ nad urnou už v duchu dodá sám.

Štáb TOP09 se nedal zahanbit, oprášil svého maskota na mnoho použití, a dal mu ušít další z komických převleků. Stranu místo pankáče nově zastupuje agent 009 s povolením usínat. Berg. Schwarzen Berg. Podepřít, netřepat! Zatím zůstává v tajnosti, kdo se ujme role Bond girl. Úloha ženy vamp by jistě slušela místopředsedkyni Langšádlové. Případně by mohla zabodovat i zasloužilá vojanda Vlasta. Jisté je, že úkol je splněn – starý pán si opět uměl udělat legraci sám ze sebe… to je úžasné! Cílová skupina se plácá smíchy do kolen, připichuje placky, vylepuje plakátky, a vůbec jí nepřipadá zvláštní, jak moc se to podobá opovrhovanému radostnému křepčení bez důvodu.
Až přijde den D, dospělý volič za plentou přeměří okem ostříže místnost, a okamžitě odhadne, koho z přítomných by bylo ‚v zájmu republiky‘ nejlépe odprásknout. Možná sepne prsty do neviditelné pistolky a dopřeje si tiché, klukovské „pif-paf“. Jaká úleva!

6 komentářů:

  1. Opět velmi trefné Lia

    OdpovědětVymazat
  2. Myslím, že je to napsáno moc pěkně, ale trošku jednostranně. Myslím, že míra slaboduchosti předvolebních kampaní je obrovská bez rozdílu ideje či strany. Skoro se mi zdá, že jediná kampaň, která vybočuje z mainstreamu tím správným směrem je ta komunistická, což je tragická vizitka pro všechny ostatní.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To se nedá nic dělat - já jsem 'trošku jednostranný' a lepší už to asi nebude. :) Každopádně mě baví ta propast mezi tím, jak se voliči pravicových stran rádi vidí (tzn. vzdělaní, racionálně uvažující lidé, co se nedají oblbnout) a tím, jak pokleslá kampaň je jim dnes předkládána.
      Politická reklama kopíruje ty komerční, takže hloupne. Z proudu blbostí je třeba vystoupit a něčím zaujmout... zpravidla blbostí vystupňovanou. Takže si např. všichni pamatujeme reklamu na obchoďák s nábytkem a vlezlou odrhovačkou 'ta-ta-ta-ta'. Bojím se, co přijde dál. Nápěv 'metelescu-blescu, pojďme pomoct Česku' už má podobné grády.
      Dík za návštěvu, po čase. ZB.

      Vymazat
    2. tak předvolební kampaň je za námi a volby dopadly jak dopadly. Docela by mě zajímal tvůj názor na povolební dění (nejen) v ČSSD. Tímto tě oficiálně popichuju k sepsání dalšího článku.

      martin

      Vymazat
  3. No, děkuji pěkně za popíchnutí... samozřejmě bych rád. Ale času je málo, tragikomických detailů mnoho, a situace na bojišti se mění každým okamžikem... ale zkusím se s tím vším brzy poprat.

    K dění v ČSSD můžu zatím jen zkopírovat úryvek z mé odeslané pošty, z podvečera 28.10.2013, adresované do mailboxů pánů Sobotky, Haška, Tejce a Škromacha:

    "K mému úžasu a krajnímu znechucení jste NĚKTEŘÍ dali přednost vyřizování svých osobních vztahů a účtů, a pozici, z níž jste mohli prosadit některé body programu sociální demokracie, možná nevratně ohrozili. Jestli je za tímto otevřeným výsměchem více než milionu voličů váš neukojitelný hlad po funkcích, nebo jen našeptávání vašich loutkovodičů, pro řadu zklamaných (a oklamaných) lidí nehraje významnou roli. Za současných okolností bych raději svůj hlas vytřídil do modré urny na ulici.

    Předseda strany jistě nese rozhodující část odpovědnosti za nepříliš úspěšný výsledek, ale místopředsedové a letití funkcionáři strany se nemohou tvářit, jako by se kampaně a tvorbě její strategie vůbec neúčastnili. Zvláště pak, pokud jsou dlouhodobě schopni táhnout za jeden provaz výhradně ve chvíli, kdy je jeho konec omotán kolem krku lídra.

    Panu Sobotkovi přeji hodně sil a vše dobré.
    Vám ostatním pak vše, co si zasloužíte. Nejlépe blízké spolupracovníky tak rovné a odvážné, jako jste vy sami."

    Zatím tolik. Zdraví ZB.

    OdpovědětVymazat